Itä ja pohjoinen
i) Raja-Karjala, j) Pohjois-Karjala, g) Pohjois-Savo, m) Kainuu, p) Viena, n) Peräpohjola
Kekri
Jos Kallavesi pysyi jouluun
asti sulana, lähtivät jäät varmasti vapuksi.
Jos jäätyi kekriksi, suli vasta Urvoksi
(25.5.).
Nilsiä, Erkki Horttanainen KRK
93:209.1935-36
Keyri
Mitä kekrinä
kedolla, sitä Jyrkinä katolla. (Jos keyrinä on
lunta, niin Jyrkinä on samoin.)
Sortavalan mlk, Toini
Moilanen KRK 148:351.1935-36
Ilmoja
Jos keyrinä on
selkiitä ilmoo, niin kevväillä aikaseen lumet
alakaa sulloo.
Rääkkylä, Alex Hyvärinen
217.1902
Vanha keyr
Vanhana keyrinä jos
järvet ualtuvaa, niin vanhana jyrkinä on järvet
sulat keväilä. (Vanha keyr on 12 yötä
eteenpäin oikiista keyristä. Vanha jyrk on 12 yötä
jyristä eteenpäin.)
Kitee, Yrjö Rouvinen
188.1936
Hywä wuosi
Jos syksylä ei kylmä
keyrin männes rapakoita eikä lunta sa nin tulo hywä
wuosi eikä pane hal[l]a.
Kaavi, Muudan mökinmies
VK 62:12.1885
Rospuutto
Kekrinä on rospuutto,
jotta ei päästä kirkolle, järvet ovat jo
jäässä. Joskus on jo Mikkelinä, jotta ei
jäältä päästä.
Kuhmo, S.
Paulaharju 6871.1916
Pyhämiestenpäivä
Ko ei ole Mikkelin
riitheitä, ei ole Pyhämiesten suvia.
Karunki,
Aukusti Kantojärvi 217.1937
Pyhäinmiestenpäivä
Jälkeen pyhäinmiesten
kun oli suvi, niin keväällä taas oli
talvi.
Kittilä, S. Paulaharju 24050.1920
Köyri
Köyriä pidetään
marraskuun 1. päivänä. Köyriviikko kestää
8 vuorokautta. Lapsia peloiteltiin silloin kaikellaisilla
kummituksilla. Kun eukot taioissaan leikkelivät toisten
ihmisten eläimisä, niin he pukeutuivat miesten
vaatteisiin. Köyriättäret olivat haltioita, joille
köyrinä pantiin velliä, jotta sitten onni suosisi.
– Köyriaamuna noustiin aikaisin ylös, lammas
tapettiin ja syötiin ennen päivän nousua. Köyrinä
täytyi syödä yhdeksän kertaa, jotta ei sitten
vuoden varrella söisi liikaa. Kun vieras saapui taloon,
sanoi hän: ”Köyriäkö vai uunia?”
Jos vastattiin köyriä, kävi vieras syömään,
mutta jos vastattiin uunia, ryhtyi hän särkemään
uunia.
Kuopio, Lyyli Karhu 391.1936
Köyrin aatto
Köyrin aattona
keitettiin velli, köyriaamuna lammassoppa.
Leppävirta,
Sylvi Sääski 492.1937
Rinnustin ja römppä
Viikkoa ennen köyriä
palvelijat panivat kukkarot likoamaan. Aattoiltana on tietetty
palvelijoilla paljon töitä, saunavesikin on pitänyt
kantaa pienellä astialla, piimälaskulla. Aattoiltana on
palvelijattarilta repästy vaatteen rinnus auki (rinnustin
katkaistuna). Köyriaamuna on talossa laitettu lammaslihaa
talkkunan kanssa ja olutta juotu ja ruoka ei ole saanut
köyripäivänä pöydästä loppua.
Palvelijat ovat kiikkuneet ja syöneet koko päivän.
Seuraavana aamuna pimeän aikana on palvelijoille maksettu
vuosipalkka ja sitten vasta römppäviikolle saanut
lähteä. Sellainen palvelija, joka ei enää
tullut seuraavaksi vuodeksi entiseen taloonsa, keitti
erojaiskahvit lähtiessään isäntäväelleen.
Köyrin jälkeisenä päivänä kun on
palvelijat menneet kylään, jos ei ole kahvia annettu,
ovat he saaneet uunin kaataa (uunin kaatopäivä).
Köyripäivänä ei saanut kylässä
käydä, sellaisia on sanottu hyvin pahalla nimellä,
jotka köyrinä kylässä liikkuivat.
Tervo,
Anni Heimonen KRK 92:746.1935-36
Köyrviinat
Ennen olj tapana köyr
uamuna nousta aekasee ylös. Pimmee aekana pit ennättee
tappoo lammas, josta uamuseks keitettiin soppa, köyrsoppa.
Eukko väe pit tuas ennättee pimmee aekana lämmittee
tupa ja tehä rieskat, nii aekasee ettei harakat niä
tuva lämpiimis aekaa nousovoo savuva tuvan piipusta. Miesväk
usseennii hommas köyrviinat itellee.
Vehmersalmi,
Emil Airaksinen KRK 91:299.1935-36
Pimeän rieska
Kartasalon puolella elänyt
Paavo Karvonen (s. v. 1847) kertoi, että Mikkelinä ja
kekrinä oli tapana tappaa ja syödä lammas pimeän
aikana. Samoin tehtiin ja syötiin pimeän aikana
kovarieska. Hapanrieskaa ei silloin vielä tunnettu, mutta
kyllä pannurieska, ennen yleisesti tuohiseen tehty, kun
pannuja ei vielä ollut. Päivään kerittiin
ruokalevotkin maata.
Tuusniemi, Otto Räsänen KRK
118:209.1935-36
Kypärässä
Kypärävaarassa
ennen kekriaamua oli kaksi lammasta tapettu, toinen tuoreeksi
lihaksi, toinen palvattiin. Lihaahan ennen kekrinä syötiin.
– Jo kahden aikaan aamulla Kypärässä
noustiin ylös. Viinaa ryypättiin ja haukattiin. Sitten
alettiin teurastaa, kun oli kuivaa ruokaa syöty. Sitten
aamiaiseksi syötiin kuivia ruokia ja piisasi niitä
päiväksikin. Oli ennen teurastettua lehmänlihaa
pöydällä. – Nehän piti kekrin kuin
juhlana. Ei mitään työtä tehty, vaikka olikin
arkipäivä. Kun oli aamunen syöty, niin ettone
pidettiin. Vaatteissa oltiin kuin pyhäpäivänä.
Vieraita kävi, ja niitä syötettiin joka talossa.
Leipää, ruokaa, teoksia, ryyniteoksia (piirakoita
joissa kuori rieskataikinasta) ja talkkunaa laitettiin kekriksi.
Iltaseksi ryynipuuro otraryyneistä ja maidosta. ”Kerta
kekri vuodessa, toinen kerta kellistellä.” Lattiat
pestiin kekriksi ja kaikki laitettiin kuin juhlaksi. Pyhäpäivää
(Pyhäinmiestenpäivää) ei enää niin
pyhänä pidetty.
Hyrynsalmi, Samuli Paulaharju
6803.1915
Uhrit
Lihova kekrinä
keitettiin. Toisilla oli tapana lammas keittää. Niillä
oli taikureilla oikein luvatut uhrit kekriksi, jotta kun säilyvät
lampaat tai muut elukat, niin keitetään kekrinä.
Sitten on keitetty mitä on luvattu ja syöty suuhunsa
lihat. Vanhat ukot joit viinaa lihan kanssa. Sanottiin kekrinä,
jotta ”pyhät miehet mouskutteloo”.
Taivalkoski,
Samuli Paulaharju 15149.1931
Kekri, lammaspäivä
Tulee kekri, lammaspäivä.
Jos ei kekriä kunnioiteta, niin se tulee talon haltia, se
vanha talon haltia, se männingäishaltia ja suuttuu.
Sille pitää kekrinä lammas keittää. Se
muuten kävelee lehmäin selässä, ratsastaa
niillä ja remuaa. Mutta jos sitä kunnioitetaan, niin se
kävelee lattialla, kun on lattia sievästi laastu.
Kekriaamuna kauhean iso vanha jäärä jysäytetään
pataan kokonaan. Talvijäärä monesti lyödään
pataan. Sitä on syötetty laihossa
syyskausi.
Suomussalmi, Samuli Paulaharju b)15153.1931 <
Reeta Liisa Tauriainen
Netuuka tarttuu
Koko lammas keitettiin
kekrinä. Päineen, sorkkineen, mahoineen keuhkoineen se
keitettiin. Nahka vain otettiin pois. Oisko jo 40 vuotta siitä
kun se järjestys loppui. Sitä niin palveltiin sitä
karjan jumalaa. Pelättiin sitä, jotta jos ei sitä
palvella, niin tarttuu netuuka.
Kuusamo, Samuli Paulaharju
15145.1931 (muistiinpantu 1917)
Pyhäin miesten aika
Kolkattu jaara on salu.
Tänä talvena kun karitta syntyy, niin syksyllä
kolkathan ja sitten Pyhäin miesten aikana
lahathan.
Pohjois-Ruotsi, Täräntö, Samuli
Paulaharju 27390.1936 (muistiinpantu 1932)
Keiri
Keirinä
(pyhhäemmiestem päevänä) piti tupa lämmittee
nii aekaseen, ettei harakka savuva niä ja päevään
tullessa pit kaheksan kertoo syyvä ja ruoka pit pittee koko
päevä pöyvvässä ja erikoesesti lehmä
eli härän ruaja ja kuka tulj vieras, niih heti pit
syöttee. Jos eij käskenä vierasta syömään,
niin vieras rupes särkemää uunija. Nämä
sitä varten, että vaenajat eij tie pahhoo ja nuapurit
eij vie siunausta salloo.
Vieremä, N. Väätäinen
313.1948 < Topi Karppinen, s. 1888
Talkkuna pääasia
Keyrinä saivat piijat
ja rengit laiskotella. Niillä ol´vappaata kaheksan
päivee. Silloin otettiin sijjaisia talon töihen.
Muutennii piettiin keyrinä talossa kaikille parempi hoito.
Ruokakii ol´parempoo kuin tavallisesti ja vehnäskahvit
annettiin kaikille joukoille. Sillon keitettiin monenlaisia
keittoja ja olut tehtii ja hyvä tehtiinnii. Ne olivattii
olutmestaria siihen aikaan. Väkevätä ja raitista
juotavata se ol. Talakkuna ol ihan piäasia keyrinä.
Otran jyvät ol jo aikasemmin keitetty, uunissa kuivatettu ja
ruskistettu ja käytetty myllyssä.
Iisalmi, Hml
alakoulusem. 4593.1935
Lähtökahvit
Köyrinä pantiin
tupa uamusella hyvin aikaiseen lämmitä. Aamiaiseksi
syötiin talkkunaa ja miehet ryyppäsivät
kotikeittoista viinaa (pontikkaa) niin, että tulivat
humalaan. Kun aamutyöt oli kaikki tehty pimeän aikana,
laitettiin pois lähteville palvelioille eväät ja
sitten keitettiin lähtökahvit, mitkä juotuaan pois
lähtijät lähtivät hyvästeltyään
talon väen.
Karttula, Hulda Ollikainen 582.1937
Maitovelli
Keyri-iltana piti keittää
illalliseksi maitovelliä. Velli piti keittää
hiilloksella eikä padan alle pitänyt puhaltaa.
Nilsiä,
Erkki Horttanainen KRK 95:994.1935-36
Savu
Kekrinä ei muun muassa
saanut pirtin savu näkyä missään tapauksessa
toiseen taloon, siis se oli lämmitettävä ennen
päivää. Eikä myöskään saanut
ruokia korjata pirtin pöydältä koko päivänä.
Se oli aamulla vartain katettava parhailla mitä talosta
löytyi ja annettava olla seuraavaan päivään
asti. Uskottiin, että sitten ei sinä vuonna siltä
pöydältä pitäminen lopu.
Tervo, Arvo
Pekonen 443.1938
Kekrittäret
Keyrin vietto. Keyriaamuna
piti kolme kertaa uuni lämmitä ja kolmasti syödä
ennen päivän tuloa. Paistettiin lehmän takaraaja
ja se oli koko päivän pöydällä. Jos kuka
taloon tuli, niin heti käskettiin syömään.
Kekrittäriä l. kekräättäriä kulki
talosta taloon. Olivat naisia kummannäköisiksi
puettuina, paperia ja muuta vaatteiden päällä.
Iltapäivällä tulivat, ja kun pääsivät
tupaan, alkoivat tanssimaan. Niitä syötettiin. Tytöillä
oli huivi sidottuna ympäri pään punasella t.
sinisellä nauhalla niin, jotta vähän silmiä
näkyi. Joskus oli poikiakin tytöiksi puettuina. Jos ei
keyrittärille mitään annettu, niin menivät
navettaan tekemään lehmille ilkeyttä.
Iisalmi,
Samuli Paulaharju b)3678.1909
Vai uunia?
Köyrinä keitetään
tavallisesti köyrvelli. Käydään naapurissa ja
sanotaan: ”Köyriä vai uunia?” Se on: Onko
talossa tarjota köyriviinoja tai pullakahvit naapurille.
Palvelijalle annetaan mukaan ”päivälliset”
se on, että annetaan palvelijalle mukaan evästä
koko lepoviikkojen ajaksi. Köyrin viettoon kuuluu iltasella
nurkkatanssit.
Vehmersalmi, A. Iivanainen KRK
97:110.1935-36
Lakaisu
Kekrinä pantiin pirtti
ylös noustuu lämmitä ja lattia lakastiin takaperin
ovensuusta peränurkkaan päin, että lampaat mustia
vuonnija. tekisi.
Nurmes, Matti Herranen 58.1916
Kirnuaminen
Köyraamuna tehtiin
piiroot, talkkuna ja paisti. Päivään olivat
piiroot jo vakassa. Kirnuttiin tuoretta voita
köyraamuna.
Rääkkylä, Tommi Korhola
536.1937
Erovelli ja kukko
Marraskuun 1 pv Kekri oli
suuri juhlapäivä. Aamulla noustiin jo varhain ja
vedettiin lihapadat (karjalan paisti), talkkunaa ja maitopiimä
esille. Ruoka pidettiin koko päivän pöydässä.
Kaikki, jotka sinä päivänä tulivat taloon,
syötettiin, olipa vaikka kerjäläisiä. Kahvia
tarjottiin välillä. Tämä juhla oli
palvelijoiden lomallelähtö päivä. Seuraavana
aamuna keitettiin erovelli ja maksettiin palvelijoille palkat.
Emäntä pani paljon evästä, tavallisesti
paistoi kukon (lihakukko tai kalakukko). Emännän
antimista katsottiin, pitikö hän palvelijasta tai ei.
Ja näin lähti palvelijat 7 pv:n lomalle
(römppäviikko).
Nurmes, Hml Alakoulusem.
4422.1935
Kadonneet puut
Köyriaamuna noustaan
varhain. Luetaan halot uunissa. Jos halkoja on yöllä
kadonnut, niin talosta kuolee yhtä monta henkilöä
kuin on kadonneita halkoja.
Kaavi, Antero Vartiainen
36.1891
Jauho ja puna
Sotkamossa on kekri
suurempi kuin joulujuhla. Silloin noustaan aikaseen töihin,
uunit lämmitetään ja paistetaan ”lehmän
jalka” ja tehdään makkaroita ohrajauhoista ja
”punasta” (verestä), joka seoksena pannaan
suoleen ja sitten uuniin paistumaan.
Sotkamo, Iida
Heinonen 25.1936
Lihaa murulta
Aikaisin noustiin ylös.
Pirtti pantiin lämmitä ja rieskat leivottiin. Pirtti
siivottiin. Aamiaiseksi syötiin kuiva ruoka: rieskaleipää,
limppuleipää, tavallista leipää, lihaa, kalaa
viiliä maitoa. Tekivät ennen kekriksi oluenkin. Uonnuan
emäntä aina teki oluen. Sitten kun oli vähän
aikaa kulunut, niin päivän valetessa tehtiin talkkuna
talkkunajauhoista. ruokaa ei isoissa taloissa pöyvältä
koko päivänä korjattu pois. Oli kuivat paistetut
lihat loppumatta pöydällä. Puoliseksi keitettiin
paisti, potusta, lihasta, makkarasta. Oli lihaa siinä
murulta oikein. Viinaa aina väliin ryypättiin. Illaksi
keitettin ryynivelli.
Säräisniemi, Samuli
Paulaharju 6799.1914
Pyhät miehet kylpemään
Vanhanaikainen kekrin
viettotapa. Laitetaan olutta, oravapaistia, mämmiä,
viiliä, limppua. Noustaan ylös kekriaamuna kahen
aikaan, pannaan pirtti lämmitä, leivotaan ja paistetaan
ja sitte kun uuni on luuvittu mennään luvan kans,
kierretään navetta kahdesti myötäpäivin
ja yhdesti vastapäivin ja menee navettaan, karjasee
kellokkaan korvaan, että ”nyt on kekri” ja sitte
paistetaan kaikkea hyvää ja syyvään viiliä
voita. Sitte sauna lämmitä ja kun se on valmis viijään
pikkusen ruokaa saunan penkille, lyyvään löylyä,
sanotaan lähtiessä: ”Kekrittäret,
kekrittäret, pyhät miehet kylpemään.”
Hetken perästä menee rahvas saunaan, pöytä on
nurin, jauhopuoli päälläpäin, siihen pannaan
kaikki hyvät ruuat, mitä vaan talossa löytyy,
syyvään, juuvaan.
Pudasjärvi, Maria Pihlaja
KRK 239:128.1935-36
Oksaiset halot
Kekriaamuna pitää
nousta aikasin ja panna pirtti lämmitä heti
ylösnoustua, halot on valittava kaikista oksaisimpia, joissa
on pitkiä oksia. Halot pitää panna uuniin niin,
jotta oksat tulevat myötä sukaan, siis tyvi puolet
edellä. Halot pitää olla pitkä oksaisia sillä
jotta tulisi isosarvisia pässikaritsoja talvella, ja oksat
myötäsukaan sillä, jotta ei lapset syntyessään
tule takaperin.
Paltamo, H. Möttönen KRK
238:40.1935-36
Kuumaa helmassa
Karjakon piti mennä
tavallista aikasempaan navettaan ja viedä kuuma rieska
helmassaan lehmille. Silloin piti ottaa kellot pois
kaulasta.
Ristijärvi, Katri Koskelo KRK
237:216.1935-36
Pää, pylsyt, kynnet
Marttina makkaroita, Martti
piispana lampaan päätä, Pyhäinmiesten päivänä
pylsyjä, kynnet kynttelinä.
Simo, Veli Räsänen
12.1936
Pellavia
Vihtakiikussa
kiikkuminenniihhan se oel ennen köyrinä. Rengit viänti
jo talavella kiikkuvitat köyrkiikkua vartej, ja köyrinä
sittä tehtiin niistä jonnekkiil liiteriin tai muualles
sopivaan kohtik kiikku, ja siinä sitä kiikuttii, että
tulovana kesänä kasvaes pitkiä
pellavia.
Kiuruvesi, Antti Lämsä 732.1937, kert.
Alma Nykänen, s. 1884 Pihtiputaan Säkkärämäessä
Henkiä ja halkoja
Köyrin aattoiltana
pantiin uuniin lukupuut, halot. – Jos halusi lampaiden
tekevän pässivuonnia, piti panna pyöreitä
halkoja; jos halusi että lampaat tekevät uutivuonnia,
oli pantava halaspuoleisia halkoja. Jos halusi lampaiden tekevän
mustia vuonnia, piti panna nokisia palopuista hakattuja halkoja;
jos halusi lampaiden tekevän valkeita vuonnia, oli pantava
koivuhalkoja. Jos pani kirjavia halkoja, tekivät lampaat
kirjavia vuonnia. – Köyr’aamuna halot luettiin.
Jos oli hävinnyt halkoja yön aikana, merkitsi se, että
talosta kuolee seuraavaan köyriin mennessä niin monta
henkeä kuin monta halkoa on hävinnyt.
Pielavesi,
Martti Tiitinen 2832.1936
Kuulolla
Keyriä vasten tullan
ikkunan taa kuuntelemaan mitä siellä tarinoiaan, jos
hyvin puhuu, niin se on hyvä sillä vuolla.
Rutakko,
K. Krohn 13924.1885
Unia
Jos köörin ja
joulun välillä näkköö semmoista unta,
että on puipinaan viljoja, minkälaisia on puitavat
viljat, niin sellaisia tulloo ens kesänä.
Pielavesi,
Aapeli Kokkonen 161.1917
Alasti lakaisu
Keyrin aattoiltana naiset
menivät alasti navettaan lakasemaan navetan lattiaa oven
suusta perrään päin sen vuoksi, että
näkisivät sulhasensa, minkä näkönen se
on, se kuului silloin näyttäytyneen.
Nilsiä,
E. Tikkanen KRK 121:206.1935-36
Länget
Kun köyrin aatto
iltana katsoi ikkunasta sisään talon väen
aterioitessa kolme vuotiaan varsan länkien läpi, sai
tietää kuka siitä talosta seuraavana vuotena
kuolee.
Suonenjoki, Y. Halonen KRK 91:42.1935-36
Tähkäkakkara
Keyrin jälkipäivänä
tehään lapselle jokaiselle pieni kakkara, ja sitte
pannaan uuniin paistumaaan, ja rukiin tähkä sitte
jokaiseen kakkaraan, ja se nimitetään mikä on
minni kakkara. Kenen kakkarassa tähkä palaa, niin se
kuolee sinä vuonna.
Säyneinen, K. Krohn
10827b.1885
Puoliso
Keyruattona pit panna
kaikellaista ruokoo mitä talossa oil’ pöyvälle
ja kynttilät palamaan, sitte mies pan’ länget,
joilla ruumista oil’ veitty, kaulaasa ja nous tuvan katolle
ja kahto lakkeisesta sissään. Sitte näk tulevan
puolisosa. Jos se koittel kaikkii ruokii, niin oil’ rikas,
ja rikkaast elivät kaiken ikäsä.
Rääkkylä,
Alex. Hyvärinen 245.1902
Päätön
Keyruamuna syyvessä
joku pan’ länget, joilla ruumista oil’ veitty,
kaulaasa ja män’ ulkopuolelta ikkunasta kahtomaan, jos
joku syöjistä oil’ ilman piätä, se
kuol’ sinä vuonna.
Rääkkylä,
Alex. Hyvärinen 352.1902
Arpalastu
Kun köyririeskat
otetaan uunista, leikkaa isäntä rieskasta arpalastun ja
antaa pudota sen pöydälle. Jos sattuu niin, että
palanen putoaa siten, että kuoripuoli tulee pöytää
vasten, niin elämä menestyy hyvin tulevaan köyriin
asti, päinvastainen tapaus ennustaa onnettomuuksia.
Kaavi,
Antero Vartiainen 39.1891
Sidottu emäntä
Kekrinä syötiin
makkaraa, verileipää ja muuta hyvää ruokaa.
Emäntä sidottiin iltasella pöytään
tietämättä, että hän pysyy kotona.
Kekriä vasten kun pantiin lämmitys uuniin, niin halot
luettiin ja katsottiin, että ne ovat oksasia. Jos yön
aikana haloista joku katosi, niin seuraavaan kekriin mennessä
kuoli niin monta perheenjäsentä kuin halkoja katsoi.
Lampaista tuli sarvipäitä, kun halot olivat
oksasia.
Kuhmoniemi, Väinö Väisänen
KRK 242:30.1935-36
Kekritär käveli
Kekriä vasten
iltasella kylvettiin. Kotaliesi ja saunaliesi lakaistiin
puhtaaksi, jotta aamulla käytiin katsomassa onko kekritär
kävellyt. Oli niinkuin vasikan jäljet, jos oli
kävellyt. Siitä isäntä ja emäntä
oli hyvillä mielin, jotta nyt talossa hyvin käy.
Hyrynsalmi,
S. Paulaharju b)6819a.1915 < Rämsän ukko
Avainkuuntelu
Isäntä ottanut
kaikki avaimet poveensa ja huppu korvissa istunut, jotta kuuluuko
mitä. Tienristeykseen mennyt istumaan, siellä kun
kekritär ilmoitti, miten tulee hyvä vuosi taikka
huono.
Hyrynsalmi, S. Paulaharju b)6862.1915 < Rämsän
ukko
Kupsavia
Aamulla pitänyt
pimeällä pirtti laasta perilasin alle. Rikat helmallaan
piti viedä ulos ja sitten kuunneltiin, vietiin kolmen tien
haaraan ja rikkakasalla seisottiin ja kuunneltiin, jotta kuuluuko
kupsavaista. Ja sitten kuului kupsavia. Jos kuului niinkuin
lautoja olisi kolisteltu ja taottu, niin olisi sieltä
kuolema tullut, kun arkkua jo oli tehty. Tiukuja jos kuului, niin
naimahommia tiesi, juohtajajoukot kun helyissä ajavat.
Viulunsoitto myös häitä tiesi.
Säräisniemi,
S. Paulaharju 6860.1914
Kadonneita
Kekriaattoiltana kun
pannaan halot uuniin, luetaan, ja aamusella ylösnoustua
luetaan ne samat halot, ja nyt jos niistä haloista katoaa,
niin kuinka monta on kadonnut, niin monta kuolee, ja kuinka monta
on lisäytynyt, niin monta lisäytyy taloon henkiä
seuraavalla vuodella.
Sotkamo-Kuhmo-Paltamo, Jooseppi
Mustakallio 79.1881
Kekrinä kylään
Vie mieli männeiltä,
syö peä märänneiltä, mää
kekrinä kyllään.
Ristijärvi, Katri
Koskelo KRK 237:200.1935-36.
Korvaviina
Kekriaamuna nousi emäntä
aikaisin keittämään. Kun ruettiin syömään,
tuotiin ensin pöytään talkkuna ja paistit.
Lehmille annettiin ruumenia ja otettiin kellot pois, lampaille
annettiin lehtikerppuja. Viinaakin tehtiin kekriksi kotona ja
sitä joivat miehet niin, että heitä näkyi
sitten teillä humalaisina hoilaamassa ja rallattamassa.
Antoipa muuan emäntä lehmillekin viinaa kaatamalla sitä
niiden korvaan sanoen: ”Nyt on lehmät kekri, saatte
tekin viinaa.” Sitten kun kahviakin jo oli, sitä
juotiin kekrinä. Silloin oli myös tapana ajaa hevosilla
pitkin teitä.
Suomussalmi, Hml alakoulusem. 4905.1935
Monet teokset
Kekriaamuna noustiin
varhain, ennen kahta se ei kuitenkaan saanut tapahtua. Ennen
päivän koittoa piti naisilla olla kaikki työt
tehtyinä: leivät paistettuina ja monenlaiset ”teokset”
ym. ruuat. Kekrilammas keitettiin ”suolineen, sorkkineen,
päineen ja pärstöineen”, kuten oli tapa
sanoa. Se oli jo viikkoja aikaisemmin eroitettu muista lihomaan.
Talkkunaa, ryynkukkoa ja mämmiä piti myös olla
kekrinä. Ruoka oli koko päivän pöydässä,
sillä jokaisen piti silloin ”seitsemän kertaa
syödä ja iltasetta maata mennä”. Taloissa
käyville vieraille piti myös antaa ruokaa, sillä
muuten ne olisivat sieluinpäivänä uunit särkeneet,
niin sanottiin. – Isäntä lähti jo
aamupuolella viinapullon ja -harkan kera naapureissa käymään,
tarjoten siellä kaikille.
Kuusamo, E. Vähä-Muotia
KRK 241:719.1935-36
Kuiva orava
Aamupimeällä
syötiin jo kaksi, kolme kertaa. Uuni lämmitettiin. Se,
joka ensinnä nousi ylös, pani pirtin lämmitä.
Rannissa toissa syksynä oli jo kolmen aikana aamulla kaksi
kertaa syltty, juustoleivät tehty, teokset, lihajalat
paistettu, ryynipuurot keitetty. Oravannautteetkin kekriksi
kovattiin. Suolattu orava luineen päineen paistetttiin
uunissa kuivaksi.
Ristijärvi, S. Paulaharju 6804.1915
Utareen puhallus
Köyrin (=Kekrin)
aikaan piti köyhälle anojalle antaa apua, muussa
tapauksessa suatto ”köyritär” puhaltaa
(=tulehduttaa) lehmän utareet.
Kiuruvesi, Antti Lämsä
39.1936
Vieraanvara
Köyripäivänä
on talossa oltava aina valmiina lihapannu, voi ja leipä.
Jokainen päivän vieras on syötettävä,
että talo pysyisi varoissaan.
Juankoski, Hml
alakoulusem. 32280.1944
Painia, veisuuta
Sieluinpäivän
iltana eli kekri-iltana naapurit kuhtuvat toisensa vieraaksi,
lihaa syötiin ja viinaa juotiin ja yönvalvojaisia
piettiin. Painittiin ja veisata völlötettiin.
Valtimo,
Jouko Hautala 1730.1939
Kekri eli pyhäimiesten päivä
Ennen kun on kekriä
elikkä pyhäimiesten päivä vietetty, niin
aamusella on hyvin varhaan noustu ja syöty lihapaistia. Ja
tallon kun on tullut ensimänen vieras, niin sitä on
syötety. Siinä uskossa, että oisi talossa hyvä
lykky. Etellisenä vuona, jos ei ole tätä
ensimäistä vierasta syötety, niin siloin on
talossa olut huono menestys sinä etelisenä
vuotena.
Suomussalmi, H. Manninen KRK 238:141.1935-36
Seiväsmiehet
Ennen vanahaasan oel
immeesillä paha tapa pelotella pentuja. Köyrinä he
kiersivät nuapurissaan iso seiväs olalla ja sanoevat
talossa: ”Uuniako vae köyriä.” Ja uhkasivat
uunin särkee seipäällään, jos ei talossa
kestitä. Ja pennut, jotka oel uunin piällä, mitkä
hyppäsivät ja huusivat syvän kintaan peokalossa ja
toeset hyppivät alas uunin särkemisen pelossa. Eikä
talon väk ilennä olla kestittemättä mokomia
pentuin pelottelijoeta. Nyt nykyiseen aekaan ei ou tämmöstäkkää
lystiä.
Kuopion pit., Leena Rossi KRK 117:588.1935-36
Köyrimöröt
Kekriä eli köyriä
on vietetty ja vietetään edelleen marraskuun
ensimmäisenä päivänä. Kekrin jälkeistä
päivää nimitetään sieluinpäiväksi.
Kuten muiksikin juhlapäiviksi, varattiin myös kekriksi
paljon herkkuja, leipiä leivottiin ja teurastettiin lammas
tai sika, tavallisimmin kuitenkin lammas. Palvelusväki piti
erikoisesti kekrin mielessään, sillä silloin he
saivat vuodenpalkkansa ja jonkunverran lomaa, saivat olla n.s.
”riiviikolla”. Lomansa saatuaan heiltä pääsikin
aina helpoituksen huokaus: ”Nyt se rinnustin aukesi.”
Loman loputtua he muuttivat paikkaa tai jäivät
entisille sijoilleen. – Juhlan ajaksi pukeutuivat tytöt
ja pojat varsin omalaatuisiin vaatteisiin. Pojat kuljeksivat
nurinkäännetty takki yllään, joka oli sidottu
kiinni olkisiteellä ja siihen oli ripustettu kaikenlaisia
kapineita. Tällaista kutsuttiin köyrimöröksi.
Tytöillä oli taas päällään valkeat
vaatteet. Tyttöjä nimitettiin kekriättäreiksi.
Tytöt ja pojat kulkivat suurissa joukoissa talosta taloon.
Köyrimörkö pyysi ruokaa tai kahvia. Jos ei saanut,
niin mörkö suuttui ja rupesi särkemään
uunia mukanaan olevilla kapineilla. Useimmiten hän sai, mitä
pyysi. Sellaisissa taloissa he sitten leikkivät ja
tanssivat. Jos lapset juhlan aikana juonittelivat, niin heitä
peloiteltiin köyrimöröillä.
Iisalmi,
Lyyli Karhu 397.1936
Hyvä sopu
Keyriaamuna vahaisen
aamiaisen syötyä lähtivät miehet naapuriin.
Sinne mentyä sanottiin: ”Tultiin teille uunia
särkemään.” Isäntä sanoi: ”Sen
saisitte tehdä, ellei viinapulloni olisi täysiä.”
Ja sitten ryhdyttiin hyvässä sovussa
ryypiskelemään.
Nilsiä, Erkki Horttanainen
KRK 93:290.1935-36
Kekrittäret
Kekrittäret olivat
kummittelijoita, jotka kekrin aikana tulivat taloon ja uhkasivat
purkaa uunin. Ne kutsuttiin sitten kahville ja ryypylle.
Kiersivät talosta taloon ja olivat aivan tavallisiin
vaatteisiin puettuja.
Nurmes, Jorma Partanen 1051.1939 <
Olli Honkanen, 87 v
Aprakat
Ennen kulkivat vanhat
miehet köyri aprakoillaan. Tällöin sanoivat he:
”Köyriikö vai uunii.” Ja jos ei annettu
ajeluksia eikä kestitetty niin särkivät
uunin.
Liperi, Lauri Lappalainen KRK 161:145.1935-36
Korento
Kekrin aikana on ennen
vanhaan kulkenut talosta taloon vanhoja mummoja avun pyynnillä.
(Aprakoilla.) Näitä on kutsuttu kekrittäriksi, ja
missä talossa ei ole annettu aprakoita, on kekritär
ottanut korennon, jolla on alkanut vääntää
talon uunia nurin (ollut särkevinään uunin). Tämä
on ollut ennustus, että se talo pijan aikaa häviää,
sitten oli kekritär lähtenyt toiseen taloon.
Nurmes,
H.E. Kuosmanen KRK 160:27.1935-36
Pankonpatsas
Kekrinä varhain
paistettiin. Kun vieras tuli, tarttui hän suoraan
pankonpatsaaseen ja uhkasi särkeä uunin. Silloin
tarjottiin hänelle viinaa ja ruokaa. Vieraita tuli kutsuen
ja kutsumatta.
Kuusjärvi, J. Lukkarinen II 2846.1909
Kekripukki
Kekripukki tuli taloon
aamulla. Pukkina oli mies, jolla oli turkki nurin päällä.
Toinen turkki nurin päässä hiha ylös
ojennettuna kuin kaula ja hihasta pisti esiin kirveen terä,
varsi oli hihassa ja keritsimet olivat nokkana kirveen terän
vieressä, lusikat korvina. Hihoi nokkaansa ja pelotteli
lapsia.
Iisalmi, Samuli Paulaharju 3681.1909
Maalintu henkeen
Kekriä vietettiin
oikein juhlallisesti siihen aikaan kun minä olin tyttärenä.
Esim. aamiainen: maitovelliä, kekripullat ja voita niin
paljon että sitä riitti viikoksi jälkeenpäin.
Ja jos vieras tuli, niin sille piti antaa ruokaa, pelättiin
näet, että vieras särkee piiristä muurin.
Päivällinen: punasleipä ja talkkuna. Illallinen:
joku moalintu, koppelo tai teeri. Lintu henkeen vaikka talossa
olisi ollut 50 henkeä. Vielä näihinkin asti on
jossain kekriä juhlittu yllä mainituilla
tavoilla.
Posio, Martti Sotaniemi 7.1936
Keyri sitoo
Kekri on marraskuun 1 pnä.
Palvelijat muuttavat pois. Kekritalakkunat laaditaan. Lsten pitää
keträtä ennen keyriä vyyhti, jottei keyri sitos
kiinni heitä.
Suistamo, Martti Haavio 653.1933
Kegri
Sygysyl Kegrin päivän
aikana sanotaan lapsille: ”Kuin te lapset vain ette keräzie
liene kedränny, kegri tulou da peän peäl
polttaa.
Suojärvi, Martti Haavio 657.1933
Moanitukset
Kegril keräne,
hönttämöil viiht, lasten syksyllä pitää
loadia. Ne on lasten moanitukset – muite lapset ei kedreä.
Mid se ollah se hönttämöi, en tiedä. Laps se
kysyi isältään: Mi on se hönttämöi.
Isä: Sinä se olet se h.
Salmi, Palojärvi,
Martti Haavio 1147.1934
Hönttänöitten luusinta
Keyrinhönttänöitten
luusinnasta Uukuniemellä. Ennen aikaan oli sellainen tapa,
että keryiin mennessä tuli naisilla talossa olla kolme
vyyhtiä lankaa kehrättynä, muuten tuli
Keyrinhönttänä vieraiksi. Se ei ollut oikein
mielivieras, sillä silloin jäivät tytöt
vanhoiksipiijoiksi, ja naisväen työt kukivat aina
muitten kylän talojen jälessä, olivat
”jälkijätössä”. Mutta
Keyrinhönttänää koetettiin luusia toisin
paikoin viemällä sille uhria, mutta kertojani ei enää
voinut tietää, miten ja mitä Keyrinhönttänelle
uhriksi tarjottiin.
Uukuniemi, Eino Toiviainen 369.1937
Rihmakuristus
Keyrinä pitä olla
valmiina kolme vyyhtiä rihmaa kutakin naista kohti talossa.
Jos on valmiina vaan kaksi, niin Kekritär toisella kurkusta
kuristaa, toisella lyöpi.
Tohmajärvi, J.H.
Hakulinen b)109.1889
Vastat
Kekriä vasten piti
kolomen vastaparin, virsikirjan ja kerihtimien kanssa kiertää
navetta kahesti vastapäivään ja kolomesti
myötäpäivään. Sitte oli vastat annettava
lampaille. Jalakain välistä lampaat laskettii
laitumelle ne tuli kotia ja lammasonni oli hyvä.
Kuusamo,
Marja-Leena Sakki 416.1950 < Riitta Kurvinen
Kekrille vyyhti
”Kerda kegrie pideä,
toine kerda kellissellä.” Kegrille pitäisi vyyhti
kehrätä (ennen kekriä olla kehrätty), muuten
”kegri nostaa savuh”. Kekrinä ei tehdä
työtä.
Ilomantsi, Ilmari Manninen 748.1916
Kestit
Köyri illaksi
järjestettiin ennen kestit. Pojat puuhasi usein ne köyri
illaksi ja ne oli silloin poika kestit, tytöt piti riiviikon
loppu puolella tyttö kestit. Pojat keräsivät
pojilta ja tytöt tytöiltä rahaa 2, 3, 4 tai 5 mk
mieheen. Rahan kerääjä valittiin jo ennen köyriä
keskinäisissä neuvotteluissa. Rahan kerääjän
tehtävänä oli ensin kysyä huone siihen
tarkoitukseen ja sitten kerätä rahaa ja ostaa kahvia,
sokeria ja vehnäjauhoja ja tiettää vanhemmainsa
kotissa tai kestitalossa vehnästä. Nyt kutsuivat jos
oli poikakestit pojat tyttöjä kesteihin, yksi poikakin
sai kutsua useampiakin tyttöjä, tyttökesteissä
kutsuivat tytöt poikia kesteihinsä, niitä poikia,
jotka heitä muistivat. Kööriltana kokoonnuttiin
kestitalohon, joka oli usein yksinäinen mökki, jossa
oli melko suuri tupa. Köörkestejä ei haluttu pitää
kylän keskellä vaan laitassa hiljaisuutessa.
Köörkestejä koetettiin pitää salassa
vanhemmilta henkilöiltä, jotka tinkivät
kuokkavieraaksi. Kestitalon emäntä pyytettiin usein
kahvinkeittäjäksi. Ensin juotiin kahvia niin paljon kun
kukin jakso. Poikakesteissä kutsuivat pojat kahvia tyttöjen
ensin ottamaan ja tyttökesteissä ottivat taas tyttöjen
kehoituksesta pojat ensin. Siinä kahvia juuvessa naurettiin
ja iloittiin köyristä, että kahvi tahto sieramista
poes tulla, kun se veärään reekään siinä
ryöhäkässä mäni. Kun kahvia oli tarjottu
niin kauvan kun jokainen oli pannut kupin kumolleen tai
kahvivarat oli loppuneet, ruettiin laulamaan. Köörkesteissä
laulettiin tanssilauluja ja myös isänmaallisia lauluja.
Kiuruvesi, Juho Nivalainen KRK 109:988.1935-36
Leikit
Ja sitten ruettiin
leikkimään. Oltiin sokkosilla, majasilla,
räkäkirnusilla, työtä ja työkaluja ja
vaikka millä leikkisillä. Kyllä siinä kävi
naurun rähäkkä kun leikittiin. Istumaleikkien
jälkeen ruettiin jytyä jauhamaan tyttö ja poeka
yhessä yks pari kerrallaan, kun se vaatii niin paljo tilaa.
Jytyn jauhaminen on semmosta, että kaksi henkeä ottaa
toestensa käsistä kiini ja heittäytyy rennoksi
taakse päin ja rupeevat pyörimään ja pyörivät
niin kauvan kun piä pyörryksissä juoksevat ja
lentävät johonkin nurkkaan. Sitten rupee toenen pari ja
sitä tehen niin kauvan kun kaikki on jauhaneet. Sen jälkeen
ruetaan piiriin eli piiriä pyörimään ja
laulamaan piirilauluja. Piiriä pyörittiin niin, että
tehtiin niin iso piiri kuin tupaan sopi, tytön vieressä
oli poika ja pitivät käsistä kiini ja siinä
hiljalleen pyörittiin ympäri ja laulettiin
piirilauluja. Kun oli piiriä pyöritty tarpeeks asti,
ruettiin jo lähtöä tekemään. Usein
venyivät kestit niin pitkään, että olivat jo
taloissa ylläällä, kun piijat plasi. Mutta kun
palveliat oli jo vapaat, saivat he rauhassa nukahtaa, ottaa
sitten tili ja lähteä pois. Köyri olikin niin
ototettu aika, että sitä jo viikkoja ennen laskettiin,
että montako herätystä on kööriin
männessä ja montako syöntiä ym. Eikä
syytä sitä oottannae kun oli tiossa köörikestit
ja riiviikko. Köörkesteissä ei ollu tapana
tanssia, joskus niissä tanssiakin taijettiin. Sillä
kestihuone oli siihen tarkoitukseen pieni eikä pelimannia
kehattu puuhata.
Kiuruvesi, Juho Nivalainen KRK
109:988.1935-36
Vaihto
Piika piäsöö
keyrinä orjuuvesta kurjuuteen.
Ilomantsi, Pekka
Romppanen KRK 169:97.1935-36
Rinnus auki
Kekri oli entisaikaan suuri
juhla. Tavallisesti rengit ja piiat antoivat kekrinä
isäntäväelle vehnäskahvit. Sattui joskus,
eikä niinkään harvoin, että rengit keyrinä
repäisivät paitansa edestä auki alas asti
huudahtaen: ”Nyt rinnus auki.” (vert. hevosen länkien
aukaisua) Siinä hötäkässä voi uusi, luja
paitakin aueta. Se oli osoitus ja ilmaus siitä, että he
silloin olivat vapaat.
Juuka, Reino Sirviö KRK
174:8.1935-36
Keuri
Keuripivänä
aamulla oli (sian)lihapaistia taloissa; sitä tarjottiin
kaikille talossa kävijöille. Myöskin viinaryyppyä
tarjottiin. Päivälliseksi tarjottiin leppärieskaa,
verestä ja jauhoista tuohiseen tehtyä. Sieluinpäivän
aamuna oli erovelliä, joka sai nimensä siitä, että
muutamat palvelijat silloin lähtivät pois. Evääksi
he saivat tavallisesti kalakukon puolikkaan. Sieluinpäivän
iltana 2.XI oli keuritanssit. Römppäviikolla
kiertelivät – ainakin Valtimolla – serrapoiat.
Nurmes, Jorma Partanen 433.1936
Öitsit ja konttiämmät
Keyri, kekri = 1 p:nä
marraskuuta. Se oli ennen ja on vielä nytkin
vuosipalkollisten muuttopäivä. Kaksi viikkoa siitä
eteenpäin kuului palkollisten loma-ajaksi. Niitä
sanottiin riiviikoiksi, myöhemmin lepoviikoiksi. Näihin
aikoihin pidettiin runsaasti tanssiaisia, nurkkatansseja ja
öitsejä. Palkolliset ja muukin nuoriväki riiasi
kovasti. Rolli- eli konttiämmätkin liikehti ahkerasti
ja parjasivat jos kiittelivät sitä tyttöä ja
poikaa, jota riiastelivat. Niinpä ämmistä
laulettiinkin: ”Kekrinä, kekrinä konttiämmät
/ korvat luimussa haukkuu.” Kekrisunnuntaina oli nuorisolla
myöskin tapana käydä kirkolla. Sinne mentiin
samoin kuin Mikkelinäkin jo lauantaina kirkolle. Kirkolta
tultua oli nuorisolla tapana pitää keyri-iltana
tanssiaiset.
Sortavala, Matti Moilanen 4627.1937
Kegri
Kegri = liitto päivä.
Suuressa merkityksessä. Palvelijoilla vapaaviikko,
friiviikko.
Suistamo, Martti Haavio 1886.1935
Apaleipä
Kekrinä annetaan
palvelijattarelle apaleipä = suuren suuri rukiinen leipä,
kun palvelijatar muuttaa talosta pois. Hyvä emäntä
antaa vielä villoja, saippuaa, piirakoita y.m.s. Kekrinä
”öitsitään” eli pidetään
tanssiaisia, joissa juodaan kahviakin. Pojat hakevat tyttöjä
ja kysyvät näiden vanhemmilta luvankin. (Öitsit
ovat kylläkin kiellettyjä nykyisin. Niitä
pidetäänkin salaa.)
Sortavala mlk, Toini
Moilanen KRK 148:353.1935-36
Suurin juhla
Ei joulua ennen niin
suurena juhlana pidetty kuin kekriä. Viinaa joivat ukot ja
turisivat päissään. Iloissaan oli orjaväki,
jotta nyt katkes rinnus jo.
Puolanka, Samuli Paulaharju
6792.1915
Römppä
Kekri oli vuuen pää,
kun oli ennen vuosipalvelijat. Silloin alkoi römppä.
Palvelijat saivat syyä talossa, ja sitten ne lähtivät
kylästä ja römppää pitivät ja
tanssivat.
Sodankylä, Samuli Paulaharju 36996.1938
Pyhämiesten päivä
Palvelijat vaihtuivat
pyhämiesten päivänä. Mikkelin kun töistä
lakattiin, sanottiin: ”Perhäinen katkesi.”
Kyrsät mukaan annettiin, jos talosta pois lähti: kolme
limppua, naula voita ja juusto. Römppä oli kaheksan
päivää.
Turtola, Samuli Paulaharju
36991.1938, muistiinpantu 1921
Heinätukko
Jos tahtoi saada mustia
lampaita, piti kekrinä viskat musta heinätukko
lammasnavettaan.
Kuusamo, Maija Juvas 337.1938
Karitsat
Kekriä vasten yöksi
pannaan lammasnavetan oven päälle, ulkopuolelle,
kylpyvasta pari. Aamulla sitten annetaan ne vastat ensimäiseksi
lampaille syötäväksi ja sanotaan: ”Tehkeä
kaksin kolomen karihtoeta kevväillä.
Ristijärvi,
Katri Koskelo KRK 237:134.1935-36
Kellon täysi
Kello otetaan pois kaulasta
kekrinä. Annetaan jokkaiselle leipää ja sanotaan:
– Nyt on kekri. Se kellon päästäjä on
viinaa juonu lähtiissään navettaan ja sanonu. –
Se kellon täysi pitäisi antaa.
Suomussalmi,
Aulis Alopaeus KRK 233:524.1935-36
Kekrilammas
Aamusilla ennen päivän
tuloa otettiin kello kellolehmän kaulasta ja siihen pantiin
suoloja sekä heinätukko tulpaksi, jonka tehtyä
kello ripustettiin aitan naulaan talviteloille. Kekrin aattona
leivottuja kekrikyrsiä jaettiin jokaiselle hengelle
voiiliiningin kanssa myös varhain aamulla. Kekrilammas, joka
oli hyvin syötetty, tapettiin, ja sen lihat piti syödä
kaikki sinä päivänä. Lampaan suolista tehtiin
makkaroita, ja ei niitäkään saanut huomiseksi
jättää. Mitä ei itse jaksettu syödä,
annettiin koirille.
Suomen Lappi, G. A. Andersson 30.1886
Pyhämiestenpäivä
Pääsiäisaamuna
kello pantiin kaulaan lehmälle ja pyhämiesten aamuna se
taas otettiin kaulasta pois.
Kolari, Samuli Paulaharju
15320.1921
Kärppä
Hevoseen ei tartu pääntauti
(kurkkumätä), kun kuivaa kärpän raadon ja
antaa hevoselle paloja suuhun keyripäivänä.
Nurmes,
Anton Huotari 3.1897
Hevosukko
Venähenvaaran ukko ei
antanut kekrinä muiden hoitaa hevosta. Itse toi ne
kekriaamuna pirttiin, kaksi hevosta kun oli. Antoi niille jyviä.
Sitten lihaa pöydältä pytystä hampain hiukan
puraisi ja pani jyvien sekaan, sitten otti katosta sonninsuoron,
puraisi siitä palan ja pani sekaan ja antoi hevoselle. –
Siinä talossa piti aina kekrinä olla pöydällä
myös jäniksen ja linnun lihaa. Se oli niitä
vanhankansan taikatapoja.
Kuhmo, Samuli Paulaharju
6845-6.1916
Harakka
Hevosen kekriappeeseen
pannaan myös harakan sydäntä. Harakan pitää
saada puolikuolleena. Se vaikuttaa sen että hevonen
hirnuu.
Sotkamo-Kuhmo-Paltamo, Jooseppi Mustakallio
195.1881
Pääntauti pois
Hevosesta poistetaan
pääntauti. Se pitää arkikekrinä aamulla
ottaa ristiin kavioista kynttä ja vaseman etujalan kainalo
hikeä ja kolmesta kohti karvoja, riihen seinä rausta
kolme ohran jyvää ja sitte ne pitää poltaa
auran luottimen päällä tallin kynnyksen
sisäpuolella ja antaa appeessa se tuhka, niin ei tule sinä
vuonna pääntauti, ei tartte muuta, niin mun ämmini
ennen sanoi.
Pudasjärvi, Maria Pihlaja KRK
239:116.1935-36
Arkikekri
Arkikekrinä (s.o. 1 p.
marrask.) on ennen vanhaan peitetty pöytä kokonaan
suoloilla; sen päälle sitte on aseteltu ruuat. Suolat
korjattiin tarkasti talteen ja annettiin niitä lehmille
ottosiksi, kun ne ensi kerran keväällä päästettiin
ulos. Näin tehtiin, jotta lehmät tulisivat kesällä
paremmin kotiin.
Sotkamo, A.V. Komulainen 79.1897
Ohrapulla
Kekrinä leivottiin paksu ohrapulla, jonka annettiin kuivaa ja homehtua uunin korvalla siihen asti kuin lehmiä ensi kertaa keväällä metsään laskettiin. Silloin se syötettiin lehmille.
Kyrsä
Pyhäinmiestenpäivänä
tehtiin kyrsä jokaiselle talon ihmiselle. Tähteet
pöydältä kerättiin kun kyrsät oli
leivottu ja ne tähteet pantiin kelloon.
Rovaniemi,
Samuli Paulaharju 15322.1920
Katse lasista
Kekriaattona ei suanna
puhua iltasta syyvvessä mittään, eikä lasin
kohalla suanna syyvvä, sillä uskottiin, että pyhät
miehet kattoo lasista sillä aikoo.
Kiuruvesi, Antti
Lämsä 394.1936
Kylmän kestäväksi
Pakkanen lumotaan niin,
että syksyllä kun ensimäinen kuura tulee maalle,
otetaan sitä puteliin, kolmesta sellaisesta lähteestä
vettä, jotka eivät milloinkaan jäädy, pannaan
samaan pulloon. Vielä otetaan vanhaa kengän terää,
mennään pajaan, jota ahjossa poltetaan, ottaen sitten
tuota poroa samaan pulloon, jolla annoksella voidellaan ruumista
kekriaamuna.
Kuopio, Juho Koponen KRK 103:79.1935-36
Lämmin tupa
Kun joka syksy keyriä
vasten yöllä kävi voitelemassa tuvan nurkkia
ulkoapäin tervavedellä, pysyi tuvassa talvella hyvin
lämmin.
Nilsiä, Erkki Horttanainen KRK
94:777.1935-36
Köyhän häät
”Kesällähän köyhät naevat –
syksyllä hiät pietään.” – Ennen
oli aina semmosta että rikkaat pitivät häänsä
juhannuksen tienoissa, mutta köyhät syksyllä,
riiviikon aikana, joko Köyri- tai sieluin päivän
iltana. Se oli poikkeamaton tapa.
Pielavesi, Martti Tiitinen
2903.1936
Lehmän reittä
Keyri on nyt lehmosein, näin
nyt vallat vaatti! Oli muuan kekrinä kulkeva kerjäläinen
sanonut, kun ei talosta ollut mitään annettu ja oli
mennyt navettaan ja sivaltanut lehmän reidestä
kappaleen.
Iisalmi, Samuli Paulaharju 3680.1936
Kekrivero
Vero,
joka paholaiselle kekrin aikaan piti suorittaa, oli puolitoista
leiviskää voita ja kaksi tusinaa käärmeitä
tai käärmeen päitä ja sydämiä.
Veron otti piru puolenyön aikaan vastaan riihessä
ruumislaudan päältä.
Nilsiä, Erkki
Horttanainen KRK 93:217.1935-36
Karjan jumala
Kekrin aika oli
semmoinen, jotta se oli karjan jumalan aika. Jos ei vain kekriä
pietty, niin ei karja menestynyt.
Kuusamo, Samuli Paulaharju
15144.1917
Kekritär
Sutelassa Lentiirassa oli kekri-iltana
renki mennyt pihalle ja nähnyt: ”Ka, kekritär on
pihalla valkeissa vaatteissa.” Renki oli piilikirveellä
rytkännyt jälkeen. Se oli sivuaan pidellen mennyt
kirkkomaalle päin.
Kuhmo, Samuli Paulaharju b)6826.1915 <
Leppävaaran ukko