Tutkimushistoria  |  Tutkijan kammio  |  Takaisin tupaan

Uusinta tutkimusta suomalaisesta räyhähenkiperinteestä edustaa Pasi Klemettinen. Hänen väitöskirjansa osoittaa miten pahuuden kokemisesta syntynyttä folklorea on hyödynnetty erilaisissa ongelmatilanteissa. Tutkija Pasi Klemettistä on kiinnostanut millaisia kognitiivisia, psykologisia ja sosiaalisia ongelmia tarinoiden ja tarinoinnin kautta on yhteisöissä käsitelty. Tarinaperinteestä nousevat mielenkiintoisella tavalla esille myös kansanomaiset oikeus- ja magiakäsitykset.

Tutkija vastaa:

 

 

Pasi Klemettinen
tutkija Pasi Klemettinen © SKS

 
Miten kiinnostuit poltergeist-kertomuksista?
  Mistä ja koska sinun tutkimusaineistosi on kerätty?
    Miksi valitsit juuri tämän alueen ja ajanjakson aineiston?
      Millaiset ihmiset ovat kertoneet näitä tarinoita?

        Millaisissa tilanteissa näitä tarinoita kerrottiin?

          Onko tällaisia kertomuksia aina kerrottu?
            Pidetäänkö (pidettiinkö) näitä tarinoita totena?  
              Mikä sinua erityisesti kiinnostaa näissä tarinoissa?
                Kirjassasi nimität poltergeist-tarinoita osaksi pahan perinnettä. Mitä sillä tarkoitat?
                  Miten paljon tällaista ”pahan perinnettä” on tutkittu?
                    Mitä hyviä puolia räyhähengissä oli?
                      Kuinka monta tarinaa sinä olet lukenut?
                        Uskotko itse räyhähenkiin?